Sosiaalisen median vedonlyöntikeskustelua hallitsee kaksi aihealuetta. Ensimmäistä viulua soittavat vedonvälittäjät, jotka rajaavat voittavat pelaajat ulos asiakaskunnastaan, mutta käyttävät mielikuvamarkkinoinnin ajureina ja marionetteinaan julkisuuden henkilöitä ja vedonlyöntiammattilaisina esiintyviä hahmoja.
Kehän toisesta nurkasta edellä mainittujen markkinointipersoonien kimppuun hyökkää täysin vedonlyöntialan ulkopuolisten ihmisten katujengi. Sinänsä hyvään pyrkivä epäkohtien esiin nostaminen hukkuu ylitsevuotavaan vihamielisyyteen ja henkilökohtaisuuksiin meneviin solvauksiin.
Ymmärrettävästi oikeat vedonlyöntiammattilaiset ottavat askeleen taaksepäin ja tarkkailevat ihmetellen toimialansa häpeällistä tilaa takavasemmalta. Todellinen vedonlyöntiin ja sen tarjoamiin analyyttisiin haasteisiin keskittyvä keskustelu on ensin peittynyt tämän ”kaakatuksen” alle ja lopulta hiipunut miltei kokonaan pois.

Vedonlyönti on vähintään kahden tahon välinen sopimus, jonka molemmat hyväksyvät. Vedonlyöntiin liittyy olennaisesti riskinotto, riskinkantaminen ja riskien hallinta. Voittavien pelaajien panoksia rajaavat vedonvälittäjät yrittävät poistaa riskin ja kilpailullisuuden vedonlyönnistä. Tämä sotii väkevästi vedonlyönnin eetosta vastaan. Jokaisella taholla on luonnollisesti oikeus päättää kantamansa riskin määrästä ja kieltäytyä vedosta tarjotuilla ehdoilla. Loogisesti tällöin sama taho kieltäytyy täysin identtisestä sopimustarjouksesta vaikka vedonlyöntiä tarjoava osapuoli vaihtuisi.
Vedonvälittäjillä on oikeus valita asiakkaansa ja osakeyhtiöinä niiden pääasiallinen tavoite on tuottaa voittoa omistajilleen. Voittavien tai voittavalta näyttävien vedonlyöjien vedoista kieltäytyminen on kuitenkin sekä eettisesti arveluttavaa että mielivaltaista syrjimistä ja bisnesmallina laiska. Markkinataloudessa kilpailun poistaminen markkinoilta harvoin edesauttaa asioiden kehitystä. Vedonvälittäjällä on kuitenkin kertoimiin sisällytettävän katteen takia lähtökohtaisesti aina etu puolellaan vedonlyöjään nähden. Voittavien pelaajien rajoittamisella vedonvälittäjät myöntävät toimintastrategiansa kulmakiven olevan heikoimpien ja ongelmista kärsivien peittelemätön hyväksi käyttäminen.
Vedonvälittäjillä on käytössään vähemmän karkeita tapoja selvitä mukana kiristyvässä kilpailussa. Järkevin malli olisi kehittää algoritmi, joka hyödyntää voittavien pelaajien panoksia informaationa ja päivittää kertoimia optimoidulla tavalla. Näin toimien vedonvälittäjät pystyvät maksimoimaan liikevaihtonsa ilman liiallista riskinottoa. Maailman parhaat vedonvälittäjät toimivat juuri tällä tavalla.
Voittavien pelaajien hylkimisestä tekee erityisen vastenmielistä samojen vedonvälittäjien aggressiivinen ja täysin keinotekoiseen sisältöön perustuva mielikuvamarkkinointi. Kaupustelun ja asiakashankinnan keihäänkärjiksi palkataan julkkiksia ja ihmisiä, joiden tehtävä on esittää menestyvää vedonlyöntiammattilaista. On itsestäänselvää, että todellisten voittavien vedonlyöntiammattilaisten harvalukuinen joukko ei tällaiseen harhaanjohtamiseen halua sekaantua. Silti ihmisten mielissä vedonlyöntiammattilaisuus nykyisin usein samaistuu näihin sepitettyihin menestystarinoihin ja niissä esiintyviin hahmoihin. Fiktioammattilaisten pauhaama epätosi ilosanoma voittamisen helppoudesta valitettavan usein niittää parasta satoa juuri siellä, missä jälki on kaikkein synkintä: nuorten ja peliriippuvaisten parissa.
Nämä vedonlyöntiyhtiöiden keksimät vedonlyöntiammattilaiset ovat saaneet sosiaalisessa mediassa peräänsä ”affin jahtaajia”, jotka säälittämättä ja vaivojaan säästämättä yllyttävät toisiaan verbaalisiin sivalluksiin, jotka tuovat mieleen koulukiusaamisen. Hyvä pyrkimys ja asiasisältö jäävät loukkauksien ja ivailun jyräämäksi. Tässä kokonaisuudessa oikea vedonlyöntipuhe pysyy piilossa. Suomessa poikkeuksellisen vahva analyyttinen vedonlyöntikulttuuri ottaa askelia taaksepäin, kun vedonlyöntiammattilaiset asemoivat itsensä ulkokehälle mahdollisimman kauas kaikista edellä kuvatuista ilmiöistä. Valitettavasti ulkokehällä alkaa olla tavattoman yksinäistä, koska nuorten vedonlyöntiharrastajien kehittyminen ammattilaisiksi vaikeutuu, kun signaali hukkuu rähinään.